Tematické okruhy ke státní závěrečné zkoušce v programu CŽV Ruský jazyk
I. Ruský jazyk
Fonetika ruského jazyka
- Proces komunikace (etapy procesu komunikace, výrazový a obsahový plán).
- Poměr hlásky, fonému a písmena z hlediska současného ruského stavu..
- Aspekty studia fonetického systému: artikulační a akustická fonetika.
- Fonologie: suprasegmentální elementy. Dynamika, rytmus.
- Funkce ruského přízvuku. Redukce.
- Klasifikace ruských souhlásek (místo, způsob artikulace, účast hlasivek, měkkostní a znělostní asimilace).
- Klasifikace ruských samohlásek.
- Hlásková akomodace.
- Znalost intonačních typů ruské věty. Zvukové prostředky: větný přízvuk a důraz, pauza,tempo řeči, větná melodie.
- Ortoepie. Grafika a ortografie.
- Transkripce a transliterace.
Morfologie ruského jazyka
- Předmět morfologie ruštiny a její vztah ke skladbě.
- Stavba slova, mluvnické významy ve slově a způsoby jejich vyjádření.
- Slovní druhy jako lexikálněgramatické třídy slov a jejich mluvnické kategorie. Slova významová a mluvnická.
- Podstatná jména, jejich mluvnické kategorie v porovnání s češtinou, typy paradigmat a variantní koncovky v jednotlivých pádech. Hlavní akcentologické typy.
- Přídavná jména, jejich sémantická klasifikace, soustava tvarů a skloňování.
- Specifika zájmen v rámci ostatních významových slovních druhů, jejich sémantická klasifikace a odlišnost jednotlivých zájmen od češtiny.
- Číslovky, jejich sémantická klasifikace, skloňování číslovek v jednotlivých skupinách a jejich užívání.
- Sloveso, jeho mluvnické kategorie v porovnání s češtinou. Typy paradigmat. Hlavní akcentologické typy.
- Produktivní třídy sloves a skupiny sloves neproduktivních.
- Funkce slovesa „být“ v ruštině a češtině.
- Vyjadřování aktivní a pasivní, rozdíly mezi češtinou a ruštinou.
- Přídavná jména slovesná, přechodníky, jejich tvoření a využití v ruštině v porovnání s češtinou.
- Příslovce jako neohebný významový slovní druh, tvoření příslovcí. Predikativní příslovce a jejich problematika.
- Gramatická slova v ruštině, jejich odlišnost od významových slov. Využití gramatických slov v jazyce.
- Důležité nevlastní předložky a předložkové výrazy v ruštině v porovnání s češtinou.
- Spojky a spojkové výrazy v ruštině v porovnání s češtinou.
- Částice, jejich funkce a odlišnosti od jiných mluvnických slov.
- Citoslovce jako slova vyjadřující nálady, city a vůli mluvčího.
Skladba ruského jazyka
- Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým.
- Celková charakteristika ruské věty po stránce obsahově významové, mluvnické a zvukové.
- Dvojčlenné slovesné věty, jejich jednotlivé struktury a ruskočeské rozdíly.
- Dvojčlenné sponově jmenné věty v porovnání s češtinou.
- Klasifikace jednočlenných vět a stručná charakteristika jednotlivých skupin v porovnávacím ruskočeském plánu.
- Základní větné členy, jejich vyjádření a ruskočeské odlišnosti.
- Rozvíjející větné členy, klasifikace a stručná charakteristika.
- Syntaktické vztahy mezi větnými členy a mluvnické způsoby jejich vyjádření.
- Typy vět podle postoje mluvčího k obsahu věty. Modalita.
- Záporné věty v ruštině, jejich porovnání s češtinou.
- Polovětné konstrukce vyjádřené participiálními a přechodníkovými vazbami, jejich využití v ruštině v porovnání s češtinou.
- Celková charakteristika ruského souvětí, jeho klasifikace.
- Souvětí souřadné, klasifikace a spojky v jednotlivých skupinách vět.
- Souvětí podřadné, klasifikace vedlejších vět.
Lexikologie ruského jazyka
- Lexikologie a její části.
- Vznik pojmenování, onomaziologický základ a motivovanost pojmenování.
- Způsoby obohacování slovní zásoby jazyka.
- Typy tvoření slov.
- Sémaziologie. Pojetí slova.
- Význam slova. Význam a pojem. Druhy významů.
- Mnohoznačnost. Způsoby přenášení významů.
- Homonymie.
- Chápání lexikálního systému. Vztahy mezi slovy.
- Synonyma a antonyma.
- Rozvrstvení slovní zásoby podle původu. Přejatá slova. Slova staroslověnského původu.
- Rozvrstvení z hlediska územního a sociálního rozšíření.
- Stylistické rozvrstvení slovní zásoby.
- Rozvrstvení z hlediska dobového vymezení.
- Základní informace o ruské frazeologii.
- Základní informace o ruské terminologii.
- Základní typy slovníků a jejich použití ve školní praxi.
II. Ruská literatura
Klasická ruská literatura
- Klasicismus, sentimentalismus (preromantismus) a romantismus, zdroje a literární formy.
- Vývojové etapy realismu a jejich představitelé.
- Realismus a moderní literární směry konce 19. a začátku 20. století (symbolismus, dekadence, naturalismus, novoromantismus, impresionismus, expresionismus). Jejich projevy v tvorbě jednotlivých spisovatelů (Leskov, Garšin, Kuprin, Korolenko, Andrejev, Bunin, Gorkij, Sologub)
- Ruská literatura 19. století jako součást evropského literárního vývoje.
- Literatura a kritika, literární časopisy a sdružení, jejich podíl na životě ruské společnosti
- Román v 19. století a jeho žánrové proměny.
- Témata a žánry satirické literatury v 19. století, její hlavní představitelé.
- Lyrika 19. století, její žánry a hlavní představitelé.
- Ruské dějiny v krásné literatuře 19. století.
- Drama v 19. století, jeho žánry a hlavní představitelé.
- Poéma – tradiční žánr ruské literatury.
- Místo A. S. Puškina ve vývoji ruské literatury.
- Tvorba N. V. Gogola, autorský záměr a společenský ohlas.
- M. J. Lermontov básník hoře z rozumu i citu.
- Psychologie lásky, osudy ruské vesnice a inteligence v tvorbě I. S. Turgeněva.
- Vývoj filozofických názorů L. N. Tolstého a jejich uplatnění ve spisovatelově tvorbě.
- F. M. Dostojevskij – věčný problém člověka.
- A. P. Čechov, prozaik a dramatik.
Ruská literatura XX. století
- Русская литература на рубеже XIX и XX вв.
- Русский «литературный авангард»
- Юмор и сатира в русской литературе ХХ века
- Изображение войны в русской литературе ХХ века
- Русская литературная эмиграция
- Литература и тоталитарная система
- Этические вопросы в русской послевоенной литературе
- Русский постмодернизм
- Современная русская литература
III. Didaktika ruského jazyka
- Problematika cílů vyučování ruštině v české škole.
- Základní složky vyučování ruskému jazyku a jejich vzájemné vztahy. Aspekty jazyka (jazykové prostředky), druhy řečové činnosti (řečové dovednosti) receptivní a produktivní.
- Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků.
- Lingvistické, psychologické, pedagogické, psycholingvistické základy vyučování ruštině v české škole.
- Základní koncepce cizojazyčného vyučování a rámcová charakteristika jejich vývoje.
- Problematika výběru a uspořádání učiva při vyučování ruštině. Charakteristika učebních osnov a učebnic pro základní a střední školy.
- Problematika prezentace (uvádění) nového jazykového učiva.
- Procvičování a opakování jazykového učiva. Typologie cvičení.
- Výcvik v poslechu a ve čtení na různých stupních a typech škol.
- Výcvik v ústním a písemném vyjadřování na různých typech a stupních škol. Zřetel k zvláštnostem mluvené a psané řeči při vyučování ruštině.
- Způsoby práce s odborným, publicistickým a uměleckým textem.
- Vazby mezi vyučováním ruskému jazyku a ruské literatuře.
- Specifické rysy vyučování ruskému jazyku a ruské literatuře na různých typech a stupních škol. Problematika kontroly a hodnocení žáků při vyučování ruskému jazyku.
- Charakteristika vyučovací hodiny ruského jazyka na různých typech a stupních škol.
- Funkční využití didaktické techniky při vyučování ruštině.
- Aktuální otázky didaktiky cizích jazyků a soudobé pojetí komunikativní orientace výuky cizím jazykům.